"Livsfarlig mat?"

Jag träffar många människor med diverse fysiska problem, men även psykiska.
Idag är det mycket fokus på mag- och tarmbekymmer på olika sätt. När detta pågår under lång tid ger kroppen ifrån sig många olika symtom.
Det brukar leda till många olika undersökningar och därtill mediciner.
När jag kommer in i bilden har det ofta gått långt och personen ifråga har besvär lite överallt.
På något sätt hamnar personen i en bubbla och fokuserar endast på sina symtom. Man uppehåller sinnet på sina problem och ju mer uppmärksamhet problemet får, desto mer växer det.
Dessutom omger man sig med andra som har liknande bekymmer vilket späder på det ytterligare.
Tarmproblem är vanligt på olika sätt. När läkarvården inte kommer längre blir det IBS som diagnos.
IBS går att få bort.
Tarmproblem stör hormonerna och man blir ofta irriterad och sur och sover dåligt.
Det som bekymrar mig är att läkarvården har sådant grepp om dessa personer.
Jag brukar ge råd om bra mat och vad de ska tänka på när det kommer till olika livsmedel och hur de faktiskt påverkar kroppen.
Det går att äta sig frisk och äta sig sjuk.
En dag kommenterade jag ett inlägg på Facebook där det diskuterades mat. Jag gav råd om att prova t.ex. blomkål och lite andra saker och sade även att mediciner måste plockas bort efterhand för att få bra läkning.
Då kom det en motkommentar; "Va! Blomkål är livsfarligt för oss med IBS!"
Ok, tänkte jag, en arg person med magproblem.
Här kommer en överraskning; mediciner är LIVSFARLIGT!

Det är inte lätt att förändra, vilja förändra, men när man haft samma problem i många år och gjort på samma sätt, tagit mediciner och lyssnat på läkare och gjort som de sagt och man FORTFARANDE har samma problem, då MÅSTE man göra en förändring.
Det är idiotiskt att göra samma sak år efter år och hoppas på annorlunda resultat.
"Låt din mat vara din medicin och din medicin vara din mat" Hippocrates.
Det funkar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannen som pratar med hästar; Eddy Blom

Antidepressiva medel och barn

Inslag i Tv4 om Fibromyalgi