Glutendebatten...

En insändare om hur jag tänker, kan väl vara bra.


Sista halmstrået i glutendebatten.

Det är inte ovanligt med artiklar om glutenintolerans. Nu i veckan var det dags igen och jag slutar inte förvånas över hur sjukvården hanterar detta problem. Det händer allt för ofta att patienter ignoreras då de söker och när alla undersökningar är gjorda, så är det inte ovanligt att resultatet är negativt. Alltså, det framkommer inte att patienten har denna intolerans. Trots eventuell biopsi. I väldigt många fall, blir jag ett av de där sista halmstråna som folk griper efter.
”Stina” har genomgått nästan alla undersökningar som finns, gällande detta problem. Hon har haft magproblem så länge hon minns och är diagnostiserad astmatiker. Hon är trött, sliten och dras dessutom med förkylningar, ständig nästäppa och nu har även huden börjat signalera. Ett antal mediciner med kortison och nässprayer fyller hennes badrumsskåp. Hon är en av många som lotsas runt och som sakta blir sjukare, trots alla dessa fantasiska mediciner. Hon får heller inte sluta med gluten, då nästa steg är att göra den stora testen. Under tiden får jag ett samtal och hon kliver snart in på min mottagning. Hon berättar sin historia och hon vill göra en håranalys. Det sista halmstrået. En vecka senare träffas vi igen, provet visar på gluten, bland annat och hon börjar gråta. Inte av ledsamhet, utan av glädje, då hon får bekräftelse på sin egen sanning. Idag, cirka ett halvår senare, tar hon inga mediciner, mer än nässpray vid enstaka förkylningar, hon äter glutenfritt, vilket hon gjorde redan dagen efter besöket, på min inrådan. Energin är tillbaka, magen fungerar, astmabesvären är borta och dagarna fyller hon med en utbildning på högskolan. Kroppen visade även på stora mineralbrister och det är en kunskap som jag förstått, inte existerar inom sjukvården.
Det pratas om den långa vårdkön och hur dåligt folk mår, men ingen tycks titta ut genom fönstret och upptäcka att det finns ovärderlig kunskap utanför sjukhusbyggnaden. Om min bil behöver en ny termostat, kan jag köpa en sådan, för jag vet hur den ser ut, men jag vet inte hur man monterar den. Väljer jag då att lägga den i sätet bredvid och fortsätta köra utan värme i smällkalla vintern eller letar jag upp någon med den kunskapen?

Vad gäller de unga och ökningen av gluten, så är det miljön och kosten som behöver ses över. Stress påverkar magen, bra mat byts ut mot godis och bullar, vilket ger tarmproblem och så fort tunntarmen blir angripen, så kommer allergierna som ett brev på posten. Tillsammans med tarmproblem, så minskar lyckohormonet Serotonin och barnen blir deppiga och/eller irriterade. De får då ofta en bokstavsdiagnos, vilken egentligen borde vara; mineralbrist.

Anders Blom
Kroppsterapeut i Borås

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannen som pratar med hästar; Eddy Blom

Vi söker fler alternativ.

Antidepressiva medel och barn