Något är fel med den här bilden!

Det är så man brukar säga, när något inte riktigt stämmer med verkligheten. Ögnade igenom en av gratistidningarna nu till lunchen och sätter nästan maten i halsen. På en bild poserar två människor, inne på ett av våra största fik i stan, en av dem håller i en välfylld, färgrik tallrik och den andre pekar och båda ser glada ut. Ett nytt hälsoföretag slår upp portarna i stan. Grunden i det hela är Herbalife, med deras produkter och tänk. I artikeln lockar de med gratis träningspass och coachning, men de sticker inte under stol med att det ska säljas produkter. Deras så kallade kroppsscanning har jag själv gjort en gång, i studiesyfte. Du vägs på en "speciell" våg och utifrån det kan man se vikt, BMI, fett och din egentliga biologiska ålder! Du får sitta ner och fylla i ett papper med olika frågor, kanske tio stycken, om hur du äter och vad du äter idag och även om du känner till deras produkter sedan tidigare. Sedan går man igenom detta tillsammans med en distributör. Ja, precis, en distributör, en vanlig man eller kvinna som har detta som en fritidssyssla. Denna person ska alltså hjälpa dig, så du kommer upp eller ner i antalet kalorier. Hmm. Du blir också självklart bjuden på en smoothie, som en extra lockelse, att få dig att börja handla med produkterna. Herbalife är inget skitföretag i sig, de omsätter miljarder och många av produkterna är säkert helt ok, men som ett koncept ihop med att få nya distributörer, så är jag mycket kritisk. Har ingen aning om, vad de båda glada människorna på bilden har för utbildning och just därför känns det som jag vill dra öronen åt mig. Inga titlar presenteras i artikeln, då utgår jag från att de är distributörer med ett stort tränings och hälsointresse. (Vet hur det funkar, då jag själv studerat branschen på nära håll)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannen som pratar med hästar; Eddy Blom

Vi söker fler alternativ.

Antidepressiva medel och barn