Tänk efter före...

Jag har under de senaste veckorna funderat på hur vi bär oss åt i situationer när hälsan inte riktigt vill vara med. Varje dag får jag samtal och mail med frågor om både det ena och andra. Jag jobbar med helheten och det är viktigt för mig att få en bra bild av personen ifråga som är sjuk eller har andra problem i kroppen. De flesta som gjort t.ex.en håranalys har under åren sökt med ljus och lykta efter ett "botemedel" för sina problem. De radar ofta upp olika tillskott de äter och frågar samtidigt om de kan fortsätta äta dessa när de får produkter av mig efter analysen. Det är ett ständigt jagande och till slut vet man inte vilket eller vad som faktiskt hjälper.
I olika Facebookgrupper diskuterar man hej vilt om olika alternativa metoder och preparat. Det kan vara allt från harmlösa ting som gurkmeja och Aloe vera till starka tillskott av D-vitamin och magnesium och alla har sin historia om läkning. "Jag använde det och det och alla utslag försvann, min dotter har förstoppning, ont i huvudet och blir ständigt sjuk, vad ska jag göra?" Folk skriver och hasplar ur sig det ena "mirakelmedlet" efter det andra utan hämningar. En del frågar om allvarliga saker som cancer, blodtryck, tryck över bröstet, mm och jag häpnar över vilka kommentarer som kommer. De som kommenterar är ofta själva i samma situation, har problem med allt möjligt, de har provat någon produkt som de tyckte de fick lite lindring av och så är cirkusen igång. Går man in som terapeut i en sådan diskussion och påstår motsatsen, så blir man snart idiotförklarad och dissad.
En grupp koncentrerar sig enbart på magnesium, en annan på drickbart silver. Det senare är omdiskuterat och företaget här i Sverige har gjort bort sig grundligt vad det gäller marknadsföring av det. De har belagts med vite på flera hundratusen om de gör om det, men nu marknadsförs det som en "vattenreningsprodukt". Där blir jag orolig. När man påstår att det inte är farligt och ändrar beteckningen till något annat, bara för att kunna sälja produkten och naturligtvis tjäna pengar.
Hälsa är lätt att tjäna pengar på när budskapen framställs på de här tveksamma sätten. Vi vill alla vara friska och vi gör nästan vad som helst för att vara det.
När det gäller att äta olika tillskott eller annat är det viktigt att få i sig rätt grejer och i rätt mängd annars kan det bli tokigt. Likväl som man kan bli förgiftad av farliga saker, så kan också förgiftning uppkomma av mineraler och vitaminer och örter.
Ett exempel; en person har problem med huden, stora och små utslag som hela tiden kommer tillbaka. Man smörjer med salva och tar starka tabletter och får en viss lindring. Kroppen visar med dessa utslag att något är fel på insidan, men vi jobbar på utsidan. I detta fallet är det leverfunktionen som är bristfällig och den klarar inte att rena ordentligt och då går gifterna ut i huden. Om man då tillför gift, i form av kortison eller drickbart silver, som för övrigt är den giftigaste formen av silver, enligt Wikipedia, då ökar ansträngningen på levern och andra reningsorgan och problemen förvärras. Oftast kombineras detta silver med andra grejer som citron, mm och man har ingen koll vad det är som hjälper. Dricker man detta vatten dag ut och dag in, kan man bli förgiftad och det påverkar immunförsvaret och effekten blir den motsatta, alltså mer problem.
Slutsats; Lita inte på att en helt okänd person på nätet vet vad du behöver. De förespråkar alltid höga doser av allt, vilket är fel. De har i sin tur lyssnat och fått tips av någon annan och tror sig sitta inne med kunskap på riktigt, det är också fel. Alla de pengar du lägger ut på att prova alla olika preparat räcker till massor av besök hos någon som kan sin sak. Dessutom är de allra flesta fortfarande inte återställda efter alla intag av olika produkter, utan fortsätter fråga och jaga.
Du kanske litar mer på din granne som jobbar på en bilfirma och spelar golf på fritiden?

Ring till en riktig terapeut som kan sin sak och fråga. Fråga vad de jobbar med och kolla deras utbildning och att de rekommenderar produkter de vet innehållet i.
Jag jobbar med personer som tillsammans har mer än hundra års erfarenhet inom alternativmedicin, örtlära, tillskott av mineraler och vitaminer, som tillverkas i Sverige och som fungerar i små mängder. Jag har försäkringar om något skulle hända och kan jag inte hjälpa till, så hänvisar jag till någon som jag vet kan.










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannen som pratar med hästar; Eddy Blom

Vi söker fler alternativ.

Antidepressiva medel och barn