Varför jag gör det jag gör...

I mitten av 90-talet fick jag en liten bok som handlade om massage. Jag läste den då och då, men sedan hamnade den i en låda och glömdes bort.
Men efter några år blev jag påmind igen och plockade fram den och läste vidare. Efter det bestämde jag mig för att gå en massageutbildning.
Nu 18 år senare känner jag mig stolt över mitt yrke. Detta är vad jag gör och kommer fortsätta med tills jag blir gammal och grå.
Att jag fortsätter beror på många saker. Jag vet hur de som började för länge sedan fick kämpa för att bli trodda på. Min pappa började med massage och kinesisk medicin på 60-talet. Han var i princip först i landet med sitt tänk.
Senare kom han in i hästbranschen med egen uppfödning och fortsatte då med att behandla hästar i samma anda, vilket fungerade hur bra som helst.
Men han var FÖR bra på det han gjorde. Veterinärerna blev rasande, mest på grund av de hästar de själva behandlat och inte fått ordning på, blev bra och bättre än någonsin. Snopet!
Han blev anmäld otaliga gånger, inte för att gjorde något olagligt utan för att han hade kunskap.
Idag är han kompis med högsta hönset i veterinärförbundet.
Forskning idag visar att det han gjorde och sade på 60-talet stämmer. Att magen har med allergi att göra, att tarmen måste fungera för att allt annat ska funka.
Att råkost och probiotika är ett måste och att vi bör fylla på med mineraler och vitaminer för att fungera.

Mormor och morfar startade Sveriges första hälsokostbutik i Borås. De visste också hur saker och ting fungerade.
Mamma har jobbat inom vården större delen av sitt liv och vet också hur det fungerar, men från andra sidan. Värdefull kunskap,
Alla människor är lika på insidan, men vi behöver olika former av vård vid olika tillfällen.

Skillnaden på när jag jobbar idag och när pappa började är att jag inte är ensam mot alla, även om det ibland känns så, trots all den information och forskning som finns.
Forskningen har hunnit ikapp och den har kommit fram till att det vi gjorde för 50-60 år sedan var det rätta. Det vi gjorde för 200 år sedan var det rätta och för 2500 år sedan och 7000 år sedan ( kinesisk medicin) Idag har jag också flera andra till hjälp, Stig Bengmark, Sanna Edin, Soki Choi, Giulia Enders, alla med ofantlig kunskap. Det är bara att följa det som de forskat fram och köra på.

När jag ibland går letar upp en Facebookgrupp med sådana problem jag jobbar med blir jag orolig över dess innehåll. För det första är de alltid slutna. Det är som en liten sekt där man ältar sina sjukdomar, byter medicinlistor och tipsar om läkare och nya mediciner. Man gnäller över att vara sjukskriven på grund av att magen inte gör som den ska.
När jag skriver en kommentar till någon brukar det inte ta många timmar innan någon av medlemmarna hetsar upp sig. Jag skriver om "hokuspokus" heter det då. Visst är det fantastiskt om jag nu är en trollkarl med sådana krafter att tarmproblemen minskar och till och med försvinner med de metoder jag använder, eller hur!
Jag tipsar om att de kan minska sin medicin och bör göra det för att bli bättre, då blir det ramaskri.
"Jag skulle varit död om jag inte tog mina mediciner!" Troligen inte, men du skulle må bättre om du inte tog dem eller åtminstone kombinerade med naturliga saker som probiotika.
Tänk att folk mår så dåligt att de inte är beredda eller ens medvetna om den kunskap och hjälp som finns idag, det är 2018!
Det är mycket på grund av att de sitter inlåsta i sina grupper och vet inte bättre. De stänger dörren och väljer sjukdom före läkning och välmående.
Det är inte jag enbart som säger detta utan idag hela forskningsvärlden, de som också hjälper till att ta fram nya mediciner, men det pekar mer åt att inte ta fram nya mediciner.
Medicin är fantastiskt och har räddat miljoner, men vi måste också låta kroppen vara det den är, en unik maskin som har de mest avancerade system som finns för välmående och läkning.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannen som pratar med hästar; Eddy Blom

Vi söker fler alternativ.

Antidepressiva medel och barn