Mannen som pratar med hästar; Eddy Blom

Ni är säkert många som hört talas om, träffat och pratat med honom. En del av er har kanske varit på en föreläsning eller läst hans bok, En speciell hästbok. Några kanske har gått en kurs med honom som lärare eller fått ett tips på telefon när hästen blivit dålig. I närmare 40 år har han läst, utbildat sig, fött upp, ridit och kört in fantastiska hästar och under tiden behandlat och hjälpt stora delar av Häst-Sverige. En "stollig" häst har blivit ko-lugn efter tio minuter tillsammans med honom och folk har undrat; hur gick det där till?

Med sina unika metoder har han löst både det ena och andra när det kommer till problem, sjukdom, mm på hästar. Han har hela tiden frågat sig; vad händer om jag gör så här? Naturen är logisk och jobbar man tillsammans med den så funkar det mesta. Akupunktur, kinesisk medicin, naturmedel, mineraler framför allt, men också ren handpåläggning utan ord, men som genererar tusen ord i form av energier. Hästen hör vad du säger utan att du säger det rent ut. 

Allt detta är en del av mig nu. Jag har 22 år bakom mig som terapeut och hästar är också en del i detta. De är levande varelser och i stort sett allt jag gör när jag behandlar människor går att applicera på hästen. Har pappa gjort det i 40 år så kan jag också göra det. Jag hör hans röst i huvudet när jag tar mig an ett uppdrag, men jag tänker också själv och använder mina egna erfarenheter som jag samlat på mig. 

Tekniken går framåt och nu tar jag/vi även hjälp av olika instrument för att både behandla och analysera. Det är inget nytt egentligen, det är bara enklare och ännu mer exakt och effektivt. Pappa tog pulsarna på hästarna och fastställde leverproblem, allergi, förgiftning eller något annat. Det är kinesisk medicin. Idag finns detta inbyggt i frekvensapparater, vilka också kan rätta till problemen i stort sett på direkten. Men dessa apparater jobbar också MED naturen och då tar det lite tid, men blir bestående.

Jag använder pappas grund i hästbehandlingen. Alla sinnen måste vara med, tillsammans med apparater och tillsammans med näring i form av rena mineraler som säkerställer från grunden att allt blir som det ska vara. Det har funkat i 40 år och kommer funka lika länge till, det kommer aldrig bli annorlunda faktiskt. Det finns skeptiker inom alla områden, de som tror sig kunna, de som inte alls vet och de som förkastar vad som än sägs eller påvisas. Det jag vet med säkerhet är att så länge jag gör som pappa gjort i alla år så kommer det bli bra. Han har kämpat i motvind inom sin bransch, hälsobranschen, sedan han var i 20-års åldern. Varför? Jo, för att han var så långt före alla andra vilket de själva inte förstod. De sade bara; nej, nej, det kommer aldrig funka eller kan du visa forskning på det eller, ja, ja, du får snart ge upp. Han gav inte upp och har inte gett upp än heller, dock har han lagt sin svarta "hästdoktorväska" på hyllan för denna gången. Nu går han hemma och myser vid kaminen, ser en fotbollsmatch eller följer travet.

Jag får jobba tills jag är 90 år om jag ska "komma ifatt". Det skulle jag mycket väl kunna tänka mig för det är detta jag gör. Jag vill inte komma ifatt. Det räcker med att jag kan höra hans i röst i huvudet när jag står med en hästmule i pannan och känner hur andningen ändrar sig allt eftersom hästen och jag tänker färre och färre tankar tillsammans. Helt plötsligt säger hästen till mig; hälsa Eddy och tacka!


Har du någon historia om ditt möte med pappa? Har han behandlat dig eller din häst? Har du varit på kurs eller nåt helt annat. Skriv gärna en rad i kommentarerna nedan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Antidepressiva medel och barn

Inslag i Tv4 om Fibromyalgi