Skeptisk till tillskott

Idag har sjukvården spårat ur och medicinen flödar på alla håll.
Det är ett stort problem. Vi matas med att medicin är det som hjälper, men i slutändan är det oftast det som stjälper i stället. De som t.ex. har mycket värk i kroppen får medicin väldigt snabbt. Det är allt från smärtstillande till antidepressiva och dessa människor hamnar i en nedåtgående spiral ganska omgående. De tappar tron på läkare och vården i allmänhet, då de inte blir hjälpta av tabletterna, ingen lyssnar och ingen ser hur ont de har.
När jag presenterar mina erfarenheter eller någon annan som jobbar likt mig, då möts vi alltid av skepsis för det vi rekommenderar.
Vi pratar om naturliga tillskott, alltså mineraler och vitaminer och i en del fall örter och då haglar fördömande kommentarer. Jag brukar då fråga om de äter mat? De förstår inte vad jag menar, klart jag äter mat...
Det är dessa mineraler vi jobbar med fast i koncentrerad form.
Ekvationen som absolut inte går ihop är att läkemedel som läkare skriver ut tas nästan utan att blinka medan man ryggar för en burk med mineraler.
Det som är grundläggande blir konstigt. Bra mat, extra tillskott, vatten, massage och andra bra saker måste finnas med i bilden.
I grupper på Facebook samlas de som har dessa problem, diskuterar mediciner, dumma läkare, sjukersättning och hur bedrövligt de mår.
Detta är den onda spiralen och de fastnar där. Jag förstår det och kritiserar ingen av dem, men om de vågade kliva ur bubblan för ett tag så finns det så mycket mer man kan göra.
Om värken skulle minska med 25 % så skulle man självklart må bättre, få mer kraft, fler bra tankar och troligen orka mer i vardagen, gå upp i arbetstid, börja jobba igen, tjäna pengar, mm.
En del tycker det är bekvämt att gå hemma, men spyr samtidigt på tillvaron.
Ja, det kan vara dyrt med alternativ, men kostnaden för det som redan pågår är hundra gånger dyrare i längden, både för plånboken och psyket.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannen som pratar med hästar; Eddy Blom

Vi söker fler alternativ.

Antidepressiva medel och barn