Må dåligt, en livsstil?

I mitt arbete stöter jag på många olika människor. De flesta vet och sköter sig och ber om råd när det kör ihop sig. Ibland blir jag väldigt förvånad över hur människor resonerar kring sin hälsa och vilka val de gör. Häromdagen var det dags för att gå igenom resultatet från en håranalys. Det visade på stora brister av viktiga mineraler och fler livsviktiga ämnen. Personen ifråga mår verkligen inte bra. Vid genomgången gick jag på lite extra hårt med kosten och ifrågasatte valet. Jag visade vilka ämnen man bör vara extra noga med när man väljer en viss kosthållning, diet. Samma ämnen visade sig på håranalysen och det med stora brister. Störningar i kroppen gör att den i fungerar och tar upp dessa ämnen, men att välja en extrem kost, för att man tror att olika symtom ska försvinna, det är som att utöva självplågeri. När jag för andra gången tar upp frågan och hoppas på att mina förklaringar landat lite, så kommer orden farande, från både föräldern och ungdomen i kör; det är ju ingen diet, det är en livsstil! Nu blev jag nästan mörkrädd. En diet innebär att välja bort något ur den vanliga kosten och idag är det nästan uteslutande för att gå ner i vikt. Jag förespråkar Aldrig diet, om det inte förekommer en svår sjukdom. Personen ifråga Har ingen sådan. I annat fall gäller kostcirkel, minus det man inte eventuellt tål. En livsstil innebär att leva på ett visst sätt, där du får ut något värdefullt. Att kalla självplågeri en livsstil, det är något nytt, i alla fall för mig.

www.abfrisk.se


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannen som pratar med hästar; Eddy Blom

Vi söker fler alternativ.

Antidepressiva medel och barn